شهردار بندر بوشهر‌؛ بافت فرهنگی، تاریخی بندر بوشهر کتاب عینی تاریخ هویت بوشهر است.

شهردار بندر بوشهر‌؛ بافت فرهنگی، تاریخی بندر بوشهر کتاب عینی تاریخ هویت بوشهر است.
اجرای 1300 متر مربع سنگفرش در بافت فرهنگی، تاریخی بوشهر

اجرای پروژه ۱۳۰۰ متر مربع سنگ فرش در بافت فرهنگی، تاریخی بندر بوشهر: بافت  فرهنگی، تاریخی بندر بوشهر از مهمترین جاذبه های گردشگری استان بوشهر است که با توجه به سبک خاص و منحصر به فرد معماری آن دارای جاذبه‌های بسیار زیادی است. بافت قدیم بوشهرکه شامل چهار محله بهبهانی، کوتی ، دهدشتی و شنبدی است در شبه جزیره مثلث شکل بوشهر قرار گرفته است.

این بافت در راس این مثلث که دارای تورفتگی در دریای خلیج فارس است واقع شده است. بافت تاریخی ۳۸ هکتاری بوشهر حدوداً شامل هزار خانه است که از منحصر به فرد ترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران محسوب می شود. اوج شکوفایی بافت بوشهر مربوط به دوره قاجاریه است، زمانی که بوشهر دروازه ورود ملل مختلف به ایران به شمار می رفت. بافت تاریخی بوشهر دارای بناهای منحصر به فردی شامل: عمارت های زیبا مربوط به دو و نیم قرن پیش ،بناهای کنسولگری کشورهای مختلف، مراکز مذهبی مانند (مساجد، حسینیه، کلیسا، بازار قدیمی و کوچه های زیبا است) که  هر بیننده‌ای با ورود به داخل بافت جذب ساختمانها و معماری بافت می شود.

این بافت در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در همین راستا شهرداری بندر بوشهر لزوم توجه به بافت فرهنگی، تاریخی بوشهر را طی فرایندی با برنامه ریزی مدون در دستور کار قرار داد.

به گزارش واحد خبر و رسانه مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندر بوشهر دکتر سید نورالدین امیری شهردار بندر بوشهر با اعلام این خبر افزود: با عنایت به اینکه بافت فرهنگی، تاریخی، بندربوشهر کتاب عینی تاریخ هویت بوشهر است توجه به ویژگی‌های این آثار تاریخی و نیز مرمت و بهسازی و نظافت و پاکیزگی درون بافت می تواند کانون یک تحول در عرصه گردشگری در سطح جنوب کشور قلمداد شود، وی با بیان اینکه شهرداری بندر بوشهر طی سال جاری حدود ۱۳۰۰ متر مربع سنگ فرش را در بافت مزبور به اجرا گذاشته است خاطرنشان کرد از این رقم ۸۰۰۰ متر مربع به مرحله بهره‌برداری رسیده است و ۴۵۰۰ متر مربع نیزتانیمه اسفند ماه تکمیل و بهره‌برداری می‌شود. شهردار بندر بوشهر پروژه های بهسازی معابر بافت قدیم بوشهر را به شرح ذیل اعلام کرد: ۱ پروژه بهسازی میدان کوتی  به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع ۲ پروژه بهسازی ورودی غربی میدان کوتی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع ۳ پروژه سنگ فرش محله دهدشتی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع ۴ پروژه تعمیرات و اجرای سنگ فرش معابر  به مساحت ۸۰۰ متر مربع۵ پروژه بهسازی معابر محله بهبهانی فاز ۲ به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع و (پیشرفت ۶۰ درصدی آن )۶ پروژه بهسازی معابر اطراف کنسولگری سابق انگلستان به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع و (پیشرفت ۵۰ درصدی آن) ۷ لوله گذاری دفع آبهای سطحی جمعاً به طول ۱۱۰۰ متر.
بافت فرهنگی
بافت فرهنگی
بافت فرهنگی
بافت فرهنگی
بافت فرهنگی

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۳۰۳
کد خبر : ۱,۷۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید