جستجو

به بهانه ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی ؛ ماهیت درونی روابط عمومی

به بهانه ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی ؛ ماهیت درونی روابط عمومی
ماهیت درونی روابط عمومی

Publi realitions :

بارزترین تعریف روابط عمومی آداب و معاشرت ٬ تعاملات و مناسبات را در بر می گیرد ؛  نحوه صحیح به کارگیری این رفتارها است که هنر روابط عمومی را شکل می‌دهد. 

زیباترین مفاهیم روابط عمومی را میتوان در بنیان خانواده های موفق جستجو کرد روابط عمومی علم ٬ فن و هنری است که شاید بنیان  آن از زمان پیدایش بشر شکل گرفته است زمانی که انسان ها در جهت بقای خود میل به زندگی اجتماعی را احساس کردند.

 در تاریخ اسلام روابط عمومی دارای جایگاه و اهمیت ویژه ای بوده است و یکی از راه های خداشناسی و روی آوردن به دین اسلام در زمان پیامبران و  ائمه اطهار علیه السلام و معصومین ترویج راه های  خداشناسی و آموزه های دینی بوده است .

روابط عمومی سازمانی:

روابط عمومی علمی است که با تدابیر و تصمیمات برنامه‌ریزی شده و سنجیده تفاهم متقابل میان سازمان و مخاطب را برقرار می نماید ٬ یکی از خصوصیات بارز روابط عمومی ها به وجود آوردن فضای دموکراسی و حقوق شهروندی می باشد ٬  ایجاد چالش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد هر سازمان از طریق مخاطب نیز جزئی از اهداف روابط عمومی پیشرو می باشد .

اصول مهم در علم ارتباطات :

شفافیت ٬ صداقت و اخلاق مداری در کنار دیگر فنون علم ارتباطات سه اصل مهم برای یک روابط عمومی موفق و پیشرو به حساب می آید ٬ در این میان اصل مخاطب مداری ٬  مشارکت گرایی ٬ اطلاع رسانی و اطلاع یابی ٬  گفتگو و تفاهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

اما عوامل مهمی در کارایی یک روابط عمومی  موفق موثر است ؛ پروفسور جیمز گرونیک استاد روابط عمومی دانشگاه مریلند می گوید روابط عمومی با ساختن رابطه ای خوب و بلندمدت با مخاطبین مهم سازمان سبب افزایش ارزش ها می شود .او  در پروژه ای به این نتیجه دست یافته است که سازمان های اثربخش به اهداف خود دست می یابند زیرا اهدافی را انتخاب می‌کنند که برای هر دو گروه مخاطبین در داخل و خارج از سازمان دارای ارزش باشند و همچنین آنها برنامه‌هایی را برای رسیدن به این اهداف که طراحی شده اند با موفقیت مدیریت می‌کنند .

اما در یک مثال عینی می توان روابط عمومی را به ساختار بدن انسان تشبیه کرد مغز متفکر ٬ چشم بینا و زبان گویا ٬ گوش شنوا ٬ قلب تپنده ٬دست اجرایی و پای محرک ٬ که نتیجه آن می‌شود یک روابط عمومی   پویا با قابلیت درک و تجزیه و تحلیل و استخراج اهداف ارزش های درون سازمانی و برون سازمانی .

تفاوت اصلی تبلیغات و روابط عمومی یک سویه و دوسویه بودن آن است تبلیغات یک ارتباط یک طرفه است ٬ در تبلیغات شما هستید که با مشتری ارتباط برقرار می کنید ولی این یک رابطه دو طرفه نیست چون مشتری فضایی را برای ارائه نظراتش ندارد اما روابط عمومی نوین این خلأ را پر کرده است و همسان  پلی می باشد که دو طرف در آن حق قدم زدن دارند . پس کاربرد مهم روابط عمومی مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو یعنی افکار عمومی و سازمان مربوطه به دو صورت دوسویه می باشد به عبارتی ما باید بتوانیم بازخوردهایی را که از روابط مان با جامعه هدف به دست آورده ایم به خوبی ارزیابی کنیم.    
                    
پژوهش: ایرج حسین پور
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندر بوشهر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۸۸
کد خبر : ۱,۹۶۰

اخبار مرتبط

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


تمـاس با مـا

برای ارتباط با شهرداری :

پست الکترونیک روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری بوشهرpr@bushehcity.ir

دفتر شهردار 33323329

شهرداری مرکزی :33337455

حراست : 33330817

نقشه